2013. nyár
(I. rész)

2013. június 17-én lépett életbe az új, nyári menetrend, melynek keretében sor került néhány pozitív változásra: az 1-es villamos és a 35-ös busz hétvégén sűrűbb lett, minden második 69-es Felső-Majláth helyett Diósgyőrből indul, és egy új viszonylat is indult…

 

… ZOO néven (egyesek szerint zé-nulla-nulla, mások szerint csak simán 200-as) Felső-Majláth és a Vadaspark között. Az MVK az ATTAC projekt keretén belül foglalkozik az igényvezérelt rendszer tesztelésével, vagyis, hogy a menetrendben meghirdetett járat csak akkor közlekedik, ha legalább egy utas telefonon vagy a cég honlapján bejelentette rá az igényét. Májusban először az 5-ös, 15-ös és 69-es esti járatain akarták ezt bevezetni, de balhé lett belőle, ezért inkább a 3A, 21, 24, 31 viszonylatokon indítottak új járatokat, melyek igényvezérelten közlekedtek, illetve az óránként közlekedő ZOO járatot is e rendszer szerint hozták létre.

A Vadasparkba nem most közlekedik először busz: 1984. június 1. és 1988. május 31. között tavasztól őszig hétvégenként az 55-ös tett napi néhány fordulót a Majális-parktól indulva, körjáratként (menetrendje ezen a kiváló honlapon elérhető). Közel húsz év után, 2005-2006-ban szintén tavasztól őszig, de már minden nap két, Lillafüred felé közlekedő 5-ös tért be a vadasparkhoz, majd 2009 őszén hasonló rendszert vezettek be, de az útállapotokra hivatkozva ismét megszűnt a betérés. A jelenlegi járat üzemelését viszont a tervezetthez képest meghosszabbították, december 31. lesz az utolsó üzemnap, de 2014 tavaszán, a jó idő beálltával a tervek szerint újraindul.

Szintén nyáron terjedt el az az újítás, hogy a spórolás jegyében egyes buszok csak kétnaponta járnak be a telepre, egyébként a végállomásokon éjszakáznak, így késő délután, esténként és hétvégén az új, felső-majláthi végállomáson is megjelentek a csuklósok.

Illetve a nyár folyamán szóló hiány miatt a 21-esen is, ez a kép a Szövő utcánál készült, itt a hosszú 33-as megszűnése óta nem nagyon járt csuklós.

Négy év után ismét közlekedett Operafesztivál villamos, most azonban nem a 100-as nosztalgia, hanem a 188-as bécsi reklámozta az eseményt.

 

Június 22-én az MVK is csatlakozott a Múzeumok Éjszakája rendezvényhez, melyre több programmal is készültek: például óránként közlekedett a 2-es vonalon a cégnél épp tesztelésen lévő, gázüzemű Iveco Citelis.

Egy kép Tapolcán, a leszállóhelyen. A csuklós, szintén CNG változatból Kassa város közlekedési vállalata 2009-2010-ben 29 darabot állított forgalomba. A buszt jó okkal próbálgatta az MVK: egyre valószínűbb, hogy jövőre 75 darab szóló és opcióban további 25 csuklós, gázüzemű autóbusz áll forgalomba Miskolcon, és így a jelenlegi járműpark tekintélyes része selejtezésre kerül.

A jármű belsőtere nem igazán nyerte el tetszésemet, őszintén szólva nem feltétlenül örülnék a típusnak, bár azt rebesgetik, MAN-ek fognak érkezni, így ez a „veszély” elhárult.

Mint köztudott, hétvégén a 2-es nem jár, helyette a 20-assal lehet utazni, most csak a tesztjármű miatt hirdettek meg óránként egy indulást, így Tapolcán sor került egy kis együttállásra a menetrendszerinti 20-assal, közben a járművezetők is megbeszélték a tapasztalatokat.

 

 

A telephelyet is meg lehetett nézni, különös tekintettel a közelmúltban felújított villamosjavító csarnokra. Nagy meglepetésre a 151-es Bengálit is bent találtuk, több évnyi álldogálás után nekiláttak megcsinálni, hogy az akkor még hamarosan érkező új Skoda villamos köszöntésekor a 100-assal együtt képviselhessék a múltat.

Az Ikarus 31-es nosztalgia teremtett közlekedési kapcsolatot az MVK és a MÁV nyílt napja között.

Tavaly, az első alkalommal megtartott rendezvény népszerűségén a miskolci vontatási főnökség dolgozói is meglepődtek, így idén még több látnivalóval várták az érdeklődőket. Például a magyarországi forgalomba állásuk 50. évfordulóját ünneplő Nohab mozdonyok első példányával.

 

Balra egy hagyományos Szili, jobbra az eddigi egyetlen, Bombardier Traxxról készült fotóm. A 25 mozdony 2010-2012-ben állt forgalomba, gyakran megfordulnak Miskolcon is, így idővel lesz majd több és jobb képem is róluk.

 

Egy csendes életkép a villanyszín előtt és a Tiszain. Utóbbi kép mondjuk nem ekkor készült, de illik ide.

A 100-as Bengáli is kint volt az 1-es vonalon, pont kapóra jött hazafelé. Remélhetőleg jövőre is hasonlóan színes programok lesznek és hátha az időjárás is jobb lesz, lesz értelme több fotót készíteni.

És akkor végre térjünk rá az egyszerű hétköznapi képekre. Az egyik 31-esen lévő kocsi késő délután még kimegy a Boschba szerződéses járatként, pont sikerült rajta elkapni az utolsó, még forgalomban lévő Praga váltós 280-ast, az AKD-661-est.

 

Július 2-án, hajnalban megérkezett az első Skoda, majd hamarosan meg is kezdte próbafutásait a Selyemrét és Felső-Majláth között. Rá vadászva néztem be a belvárosba, közben fotóztam a ma még mindennapinak, de hamarosan már nosztalgiának számító SGP-ket és Tátrákat. Na jó, utóbbiakból elvileg azért forgalomban marad majd néhány.

 

A nyár folyamán, a Zöld Nyíl projekt részeként kicserélték a díszburkolatot is a sétálóutcában.

 

 

Szinvapark megálló, leánykori nevén Centrum áruház, illetve Ady-híd.

Újgyőri piac. Érdekesen fog mutatni a Skoda ebben a környezetben.

 

Új villamosok egyelőre még nem álltak utasforgalomba, ennek ellenére az elmúlt hónapokban, években néhány E1-es selejtezésre került már. A sorozat legelső példánya, a 180-as a 40-essel és a 300-assal együtt a Negyedik utcai telepen áll, a központi telepen így nem foglalják a helyet, de talán az se véletlen, hogy nem vágták szét őket, hanem egyelőre megmaradtak.

 

Az eredeti 18 (+1 tanuló, illetve még hét alkatrésznek) SGP E1-ből jelenleg 13 darab van forgalomban. A leállítottak között van nyilván a 180-as, a 187-es, amit még 2010-ben a tiszalúci óvoda udvarára szállítottak játéknak, és elvileg a 186-os, 193-as, 194-es, bár ezekben nem teljesen vagyok biztos. A Tátrák közül pedig a 213-as az, amelyik selejtezésre, vagy legalábbis leállításra került.

A 29-esen nyáron még vegyesen jártak szóló és csuklós kocsik munkanap, szeptembertől csak csuklósok járnak, és bizony ki is vannak használva.

Következő oldal

Főoldal