Itt az első!

Lassan már egy évtizede, 2005-ben lehetett először hírt hallani arról, hogy a miskolci villamosközlekedés jelentős átalakuláson fog keresztülmenni. 2006-ban már konkrétan tervben volt a Villamos nagyprojekt (később Zöld Nyíl) fantázianevű uniós projekt, azonban évek teltek el, mire a konkrét munkálatok megkezdődtek. A pálya felújítása és meghosszabbítása egy évvel ezelőtt gyakorlatilag befejeződött, és négy közbeszerzési tender és megannyi bürokratikus nehézség után 2013. július 2-án, valamivel hajnali három után végre megérkezett Miskolcra az első korszerű, száz százalékban alacsonypadlós Skoda 26THU3 típusú villamos. A közlekedési vállalat dolgozói rendkívüli nyitottsággal fogadták és informálták a cég telephelyén az érdeklődőket, így mindenképpen jár nekik a dicséret.

Néhány közlekedésbaráttal már hajnali kettő körül a telepen voltunk jó hangulatban, majd kimentünk a Fonodához, ahol az autópálya felől érkező villamost levideóztuk, majd egy rövid megállás alatt a József Attila úton le is tudtuk fotózni. A menet június 29-én indult a Skoda plzeni gyárából, egy nagy tapasztalattal rendelkező lengyel cég egyben szállította a villamost, a túlméretes szállítmány csak külön engedéllyel, éjszaka közlekedhetett.

A villamost nagy tömeg várta: közlekedésbarátok, újságírók és a közlekedési vállalat dolgozói.

Miközben az emberek az új villamossal voltak elfoglalva, gyorsan készítettem egy fotót a másik irányba is.

 

A Skoda saját erejéből a trélerről rögtön a sínekre gurult.

Aztán pedig természetesen átvágásra került a nemzeti színű szalag, a polgármester rövid beszédet is mondott.

A jármű a Skodának egy teljesen új típusa, a prototípust már május óta tesztelik a plzeni hálózaton. Ez a kocsi a valóságban csak másodikként készült el, így a 601-es pályaszámot fogja kapni, a még Plzenben lévő pedig értelemszerűen a 600-ast. Rajtuk kívül még 29 kocsi fog készülni, az utolsót (630) 2015 elején kell leszállítania a gyárnak.

 

Nyilván nem objektív a véleményem, de szerintem a többi városhoz képest a mi villamosunk a legszebb. Bár kezdetben nem nagyon örültem a Skoda győzelmének, az eltelt hónapokban megtetszett a típus, és már a festés felett is napirendre tértem, persze azért a sárga vagy a piros szerintem jobban állna és jobban is illene a városhoz és a hagyományokhoz.

Közös kép a tanuló bécsivel. Az E1-eseknek lehet, hogy már csak egy év van hátra.

Az új tuja belseje, köszönhetően a 2,65 méteres szélességnek, rendkívül tágas, a futóművek miatti kényszerű szűkületeknél sem vészes.

Valószínűleg a járművezetők is meg fogják kedvelni.

Az oldal végén álljon egy hatásvadász kép. A villamos péntek hajnalban teszi majd meg első próbaútját a városban, este pedig hivatalosan is bemutatják a város lakóinak a Városháztéren. A kötelező, 10 000 km-es próbafutás és a járművezetők típusismereti képzése után majd valamikor ősszel állhat utasforgalomba.

Főoldal