Kasai mozdonyparádé, 2013
(II. rész)

Előző oldal

Visszamentünk a belvárosba, hogy átszálljunk egy …

… R1-esre, amivel a vasműhöz utaztunk. Ez a vonal lakatlan területeken vezet, kicsit olyan, mintha nagyvasút lenne. Csúcson kívül óránként-félóránként jár ide villamos, műszakváltáskor azonban nagy élet van itt, még így hétvégén is.

Itt elvileg tilos a fotózás, úgyhogy nem nagyon ugráltunk, de azért nem is vettük olyan komolyan a tilalmat.

A villamosok olyan fél-háromnegyed kettőre értek ki (hozták a délutánosokat), és negyed-fél háromkor indultak vissza a városba, közben több, mint fél órát álltak itt. Most csak négy kocsi volt, munkanap azért nyilván nagyobb a forgalom.

 

Az 517-es elég hamar visszaindult a vasútállomásra, ezt „nyílt vonalon” örökítettük meg.

Mint látható, komoly komplexum épült itt a ’60-as években. A jobb vágány a leszállóhely, baloldalt a felszálló, a középső pedig úgy tűnik, igény szerint mindkettőre használható.

 

Hamarosan elindult az R2-es és az R3-as is Havlíčkovára, illetve Nad Jazeromra. A többi R-es (ezzel jelölik a vasműi vonalakat, a buszoknál pedig RA-val) csak munkanap közlekedik.

 

A műszakváltás természetesen az autóbuszüzemet is érinti, sőt az utasok nagy részét ők szállították el. Egy szép régi Karosát is sikerült lekapni, illetve annyira talán nem is szép, de itt Szlovákiában kb. annyira kultikus jármű, mint nálunk az Ikarus 260-as.

Még ez sem minden, mert helyközi járatoknak is van itt egy kis végállomás. Azért kíváncsi volnék, milyen élet volt itt a ’70-es, ’80-as években, ha még manapság, hétvégén is ekkora a forgalom.

Visszamentünk a városba, konkrétan az idén 30. születésnapját ünneplő „Kassai Kormányprogram Lakótelep”-re (Sídlisko KVP), ahol néhány buszjáraton kívül …

… a 71-es trolinak van a végállomása, igaz a másik, 72-es vonal is érinti a lakótelepet.

Egy szép Tedom busz.

A Nyíregyházáról is ismert háromtengelyes Solaris Urbino 15-ös egyik példánya a Starozagorskánál, a háttérben az 1985-ben épült hernádtihanyi (Ťahanovce) lakótelep látható, ahonnan a képen látható busz is jön.

Ezután még kinéztünk a tóvárosi lakótelepre (Nad Jazerom), ami a 3-as, 7-es, 9-es és R2-es villamosok végállomása, de korábban idejárt az 1-es és az 5-ös is.

 

Kívülről nézve folyamatosan, értelmetlenül forgolódtak a kocsik a hurokban: az egyik kiállt a tárolóra, a másik megelőzte, majd visszaállt, közben a váltót a vezetőknek kézzel kellett állítaniuk. Pedig hát hétvégi forgalom mellett a három vágánynak elégnek kellene lennie, na persze csak akkor, ha a háttérben álló alacsonypadlós nem pont a váltóra állt volna, egyszerre két vágányt elfoglalva.

Aztán végre csak elindult.

A városrészhez vezető villamosvonalat egyébként 1983. december 17-én adták át.

 

A kassai KT8D5-ös sorozat legelső példányát, az 500-ast is sikerült elkapni. 1986-ban állt forgalomba az 501-essel együtt, a többi pedig 1989-91 között.

 

 

A nap végén, hazaindulás előtt még a vasútállomás előtt készítettem néhány képet.

A Tatra villamosok evolúciójának két nagy csoportja: a gömbölyű és a szögletes formavilág.

Az oldalt a 397-es T3-assal kezdtem, a végére is az jutott. Tetszett, hogy a hétvége ellenére is volt élet a városban, még a külvárosi lakótelepeken is sok ember volt kint az utcákon, nem az a kihaltság volt, mint a magyar városokban.

Főoldal