Kasai mozdonyparádé, 2013 Visszamentünk
a belvárosba, hogy átszálljunk egy … …
R1-esre, amivel a vasműhöz utaztunk. Ez a vonal lakatlan területeken
vezet, kicsit olyan, mintha nagyvasút lenne. Csúcson kívül óránként-félóránként
jár ide villamos, műszakváltáskor azonban nagy élet van itt, még így
hétvégén is. Itt elvileg
tilos a fotózás, úgyhogy nem nagyon ugráltunk, de azért nem is vettük olyan
komolyan a tilalmat. A villamosok
olyan fél-háromnegyed kettőre értek ki (hozták a délutánosokat), és
negyed-fél háromkor indultak vissza a városba, közben több, mint fél órát
álltak itt. Most csak négy kocsi volt, munkanap azért nyilván nagyobb a
forgalom. Az 517-es
elég hamar visszaindult a vasútállomásra, ezt „nyílt vonalon”
örökítettük meg. Mint
látható, komoly komplexum épült itt a ’60-as években. A jobb vágány a
leszállóhely, baloldalt a felszálló, a középső pedig úgy tűnik,
igény szerint mindkettőre használható. Hamarosan
elindult az R2-es és az R3-as is Havlíčkovára,
illetve Nad Jazeromra. A többi R-es (ezzel jelölik a vasműi vonalakat, a
buszoknál pedig RA-val) csak munkanap közlekedik. A
műszakváltás természetesen az autóbuszüzemet is érinti, sőt az
utasok nagy részét ők szállították el. Egy szép régi Karosát is sikerült
lekapni, illetve annyira talán nem is szép, de itt Szlovákiában kb. annyira
kultikus jármű, mint nálunk az Ikarus 260-as. Még ez sem
minden, mert helyközi járatoknak is van itt egy kis végállomás. Azért
kíváncsi volnék, milyen élet volt itt a ’70-es, ’80-as években,
ha még manapság, hétvégén is ekkora a forgalom. Visszamentünk
a városba, konkrétan az idén 30. születésnapját ünneplő „Kassai
Kormányprogram Lakótelep”-re (Sídlisko KVP), ahol néhány buszjáraton
kívül … … a
71-es trolinak van a végállomása, igaz a másik, 72-es vonal is érinti a
lakótelepet. Egy szép
Tedom busz. A
Nyíregyházáról is ismert háromtengelyes Solaris Urbino 15-ös egyik példánya a
Starozagorskánál, a háttérben az 1985-ben épült hernádtihanyi (Ťahanovce) lakótelep
látható, ahonnan a képen látható busz is jön. Ezután még
kinéztünk a tóvárosi lakótelepre (Nad Jazerom), ami a 3-as, 7-es, 9-es és
R2-es villamosok végállomása, de korábban idejárt az 1-es és az 5-ös is. Kívülről
nézve folyamatosan, értelmetlenül forgolódtak a kocsik a hurokban: az egyik
kiállt a tárolóra, a másik megelőzte, majd visszaállt, közben a váltót a
vezetőknek kézzel kellett állítaniuk. Pedig hát hétvégi forgalom mellett
a három vágánynak elégnek kellene lennie, na persze csak akkor, ha a
háttérben álló alacsonypadlós nem pont a váltóra állt volna, egyszerre két
vágányt elfoglalva. Aztán végre
csak elindult. A
városrészhez vezető villamosvonalat egyébként 1983. december 17-én adták
át. A kassai
KT8D5-ös sorozat legelső példányát, az 500-ast is sikerült elkapni.
1986-ban állt forgalomba az 501-essel együtt, a többi pedig 1989-91 között. A nap végén,
hazaindulás előtt még a vasútállomás előtt készítettem néhány
képet. A Tatra
villamosok evolúciójának két nagy csoportja: a gömbölyű és a szögletes
formavilág. Az oldalt a
397-es T3-assal kezdtem, a végére is az jutott. Tetszett, hogy a hétvége
ellenére is volt élet a városban, még a külvárosi lakótelepeken is sok ember
volt kint az utcákon, nem az a kihaltság volt, mint a magyar városokban. |