Kassai mozdonyparádé, 2013
(I. rész)

2007-ben már jártam egyszer a címben említett eseményen, most a jó idő miatt, hirtelen ötletként döntöttünk úgy az öcsémmel, hogy meglátogatjuk a várost. A program hasonló volt, mint hat éve: délelőtt a szlovák vasút kassai vontatási telepén nézelődtünk, délután pedig a városban csavarogtunk, sort kerítve a villamoshálózat utolsó olyan szakaszára, ahol még nem jártam: a vasműi vonalra.

A Rákóczi EC-ről leszállva gyorsan lőttünk pár fotót az állomás előtt. Hétvégi menetrend lévén nem volt tömöttség a villamos végállomáson.

 

Megérkezett az 517-es, alacsonypadlós középrészű KT8-as, Európa kulturális fővárosához méltó megnyilvánulással a sofőr részéről.

 

Közben a 397-es T3-ast a 396-os váltotta. Érdekes, hogy másfél évvel ezelőtti látogatásunkhoz képest milyen sok jármű megkapta már a közlekedési vállalat (DPMK) új festését.

Egy 110-es „Vasaló” tolatómozdony az állomáson, gyakorlatilag a mi V46-osaink szlovák megfelelői.

 

Egy szép régi 121-es villamos mozdony és egy 721-es „Nagy Hektor” a vontatási telep bejáratánál.

 

A körfűtőház benépesült a kiállított mozdonyokkal, és az ezeket végignéző tömeggel, így a fotózást nem vittük túlzásba.

A kassai gyermekvasút is jelen volt ezzel a gőzössel, a mozdonyaikat is itt szokták javítani, ezért van egy kb. száz méter hosszú keskenynyomtávú pálya.

 

Az elmúlt években Szlovákiában is voltak vonalbezárások, de azért még akad jó néhány mellékvonal, melyeket elsősorban a MÁV-nál is nagy számban üzemelő Tatra-Studenka motorkocsikkal szolgálnak ki, illetve előfordulnak újabb szerelvények is.

Meg még újabbak is: a 861-es, alacsonypadlós dízelmotorvonatok Szlovákiában, Ruttkán készülnek, 2011-től.

Kelet-Szlovákiában a villamos vontatás 3000V egyenáramról megy, ennek a hálózatnak a jellemző személyszállítói a 460-as motorvonatok. Eredetileg zöldszínűek voltak, de ma már egyre több jármű viseli az új, piros-fehér színezést.

A Skoda gyártmányú, emeletes, kétáramnemű 671-es sorozatú motorvonatokból (a vezérlőkocsik a 971-es sorozatszámot kapták) ha minden igaz, 10 darab van forgalomban a ŽSSK-nál.

 

Balra egy még eredeti festésű, egyenáramú „Persing”, jobbra pedig már egy átvedlett példány.

Egy „Bz”. Északi szomszédunknál már kicsit előrébb járnak a korszerűsítésükben.

A „Búvár” becenevű dízelmozdonyok a nem villamosított fővonalak jellemző vontatójárművei, kb. a helyi M41-esek. A képen egy remotorizált példány látható.

 

Végigsétáltunk a selejtsoron is, ahol főleg 460-as motorvonatok álltak. A típus üzemeltetése egyre nehézkesebb.

Egy még viszonylag életben lévő példány.

A vontatási telepre vonattal is el lehetett jutni, mi azonban gyalog mentünk vissza az állomásra.

 

Két fotó a távolsági buszállomáson: balra két SOR típusú, cseh gyártmányú busz, ezek licenszét vette meg a Kravtex is. Jobbra egy régi, klasszikus Karosa.

Ezután kivillamosoztunk Havlíčkovára, ez már szinte szokásosnak tekinthető a kassai kirándulásaimon.

 

A hétvége ellenére (számomra) meglepően sok csuklós volt kint. Balra már az új színterv szerint festett 536-os, jobbra pedig egy érdekes példány: 1995-ben három darab KT8D5-öst eladtak a Berlin melletti Strausbergnek, azoknak ilyen a festése. Hogy az 537-es és még néhány társa miért kapta szintén ezt a színösszeállítást, nem tudom. Vagy ezek a kocsik is mentek volna Németországba, de mégis itt maradtak, vagy maradt még festék és a gazdaságosság jegyében felhasználták, vagy valakinek megtetszett ez a színösszeállítás.

Az egy szem Vario LF-fel is összefutottunk, igaz a fényviszonyok miatt csak hátulról lehetett fotózni.

Közben az 537-es is elindult. A 9-esen csak KT8D5-öst láttunk, ez egy fontos haránt irányú vonal, bár a kihasználtsága elég változó volt.

Következő oldal

Főoldal