Graz villamosai Mint ahogy
azt már a szombathelyi oldalon
említettem, május 10-én átugrottam Grazba. 266 ezer lakójával Ausztria
második legnépesebb városa, helyi tömegközlekedését villamosok és buszok látják
el. Már kora
hajnalban elindultam, Szentgotthárdig GYSEV-vel utaztam, ott pedig ez az
ÖBB-s Siemens Desiro fogadott, így az a furcsa helyzet állt elő, hogy
eddig még csak osztrák példánnyal utaztam, MÁV-ossal nem. A MÁV menetrendben
meghirdetettel ellentétben a legtöbb vonat innen csak Fehringig közlekedik,
onnan egy Herkules (ÖBB 2016-os sorozat) vontatta ingavonattal utaztam tovább
a stájer központba. Graz
főpályaudvara előtt található egy közös helyi-távolsági
autóbuszállomás. Villamosokkal
azonban már egy ideje nem találkozhatunk itt a felszínen: korábban az 1-es és
7-es a pályaudvartól néhány utcányira haladt el, a 3-as és a 6-os az állomás
előtti téren fordult. A közelmúltban, 2012. november 26-án azonban
átadták ezt a rövid földalatti szakaszt, így már mind a négy viszonylattal
elérhető a vasút. Meg kell
hagyni kényelmes, tágas, világos megálló épült. A helyi közösségi közlekedést
egyébként a Holding Grazba tartozó Graz Linien üzemelteti. Mivel a 3-as
és 7-es viszonylatokat is átvezették az új alagúton, azok a pályaudvar másik
oldalától nem messze, a Laudongassén egy új hurokvégállomást kaptak, így a
villamoshálózat egy rövid, egymegállós új szakasszal is bővült. Ezután a
Wagner-Biro Strasse nevű megállónál fotóztam és akkor vegyük sorra a
járműtípusokat: a legrégebbi típus a többek között Bécsből és
Miskolcról is ismert, a világhírű német Düwag gyár licensze alapján
Ausztriában gyártott SGP/Lohner villamos, ami jobboldalt látható. Később
jobb fotó is készült, majd ott írok róla. Előbbinek
korszerűbb, ráncfelvarrt változata a Düwag GT8-as „mannheimi
típus”. 1978-ban tíz darab (501-510), licensz alapján az SGP-ben
gyártott kocsi állt forgalomba, majd 1989-1994 között további tizenhét
(521-537), 1971-73-as évjáratú, eredeti Düwag gyártású villamost vásároltak a
németországi Duisburgból. Nagy részük még forgalomban van, de az új
járművek érkezésével selejtezésük napirenden van. Lássunk egy
reklámmentes kocsit is. A Düwag
villamosok következő generációja az M széria volt (M6-hattengelyes,
M8-nyolctengelyes), 1986-87-ben tizenkét darab (601-612), SGP által gyártott
példány állt forgalomba. Eredetileg csak hattengelyesek voltak, de 1999-ben
alacsonypadlós középrészt kaptak. 2000-2001-ben
18 darab Bombardier Cityrunner állt forgalomba (651-668), ezek voltak a város
első, teljes hosszában alacsonypadlós villamosai. Nekem mind
kívülről, mind belülről megtetszettek, kényelmes, dinamikus
járművek. Azonban már
ezek sem a legkorszerűbbek, … …
ugyanis 2009-ben 201-es pályaszámmal állt forgalomba az első Stadler
Variobahn. Beszerzésük folyamatos, ha minden igaz, 2015-ig 45 darabosra
fejlesztik a flottát. Itt
található a 3-as számú remíz (üzemszerűen már csak kettőt
használnak, a másik a belváros közelében van), délután elég jól lehetett
volna a kerítésen kívülről fotózni, de végül úgy alakult, hogy nem
tértem vissza. Alte
Poststrassénél ágazik szét az 1-es és a 7-es. Utóbbi a város
legsűrűbb járata, munkanap 5-6 perces követéssel. A háttérben
lévő hegyek és a reklámok miatt változatos színű Cityrunnerek hálás
fotótémák voltak. Az 1-es
eggenbergi kórházi végállomásán járunk, ide 1989 szeptembere óta járnak
villamosok, azelőtt egy megállóval korábban volt a végállomás. Konkrétan
Alt-Eggenbergnél, ahová az egykori villamos végállomást nem nagyon tudtam
odaképzelni, ellenben hangulatos fotókat készíthettem. 604 és 529
útban a külső végállomás felé. És az 529-es
visszafelé. Az ív és a háttérben a hegy nagyon jó fotótéma volt, a
604-esről is készült ilyen kép, de az nem sikerült jól egy
ellenkező irányba közlekedő autó miatt. Ott ezért bosszankodtam
kicsit, utólag már nem bánom: ha az a fotó sikerül, nem vártam volna még egy
villamost, pedig ez a GT8-as szebb, mint az újabb kocka dizájn. Persze nagy
baj azzal sincs, főleg ilyen háttér előtt. Búcsút
intettem Eggenbergnek és a belvárosba mentem. A grazi villamoshálózat csillag
rendszerű, a különböző irányokból jövő tuják a belvárosban
találkoznak, a képen látható Hauptplatz (Fő tér) és Jakominiplatz
közötti szakaszt este és vasárnap kivételével az összes viszonylat érinti,
így a villamosok gyakorlatilag folyamatosan jönnek. Egy
megállóval feljebb mentem Andritz felé, ahová a 4-es és az 5-ös jár 10-10
percenként, összehangolva. A villamosok
itt egy rövid szakaszon a Mur folyó partján mennek, egy megállóval odébb van
a sikló végállomása, sajnos annak kipróbálása most kimaradt. A Südtiroler
Platznál az állomás felől jövő villamosok át is haladnak a folyó
felett. Tetszett a változatosság, a reklámok miatt gyakorlatilag nem láttam
két egyforma színű Cityrunnert. És itt
sikerült normálisan elkapni a legrégebbi villamosok egyikét is: a Düwag
licensz alapján gyártott hattengelyes Lohner/SGP E1-esek 1963-65-ben álltak
forgalomba 261-283 pályaszámokon. 1997-98-ban négy kocsit átépítettek
nyolctengelyessé, egy ajtó nélküli középrész befüggesztésével, ezek az
581-584 pályaszámokat kapták, ezek egyik példányát láthatjuk a képen. A 4-es,
5-ös, 6-os vonalak hosszabbítása miatti többlet járműigény kielégítésére
2007-ben további három E1-es érkezett Bécsből (291-293). Jelenleg a
típusból már csak alig néhány van forgalomba, én például csak ezzel az egy
példánnyal találkoztam egész nap, igaz többször is. Grazban
rengeteg a biciklis, és ennek megfelelően bicikli utak is bőven
vannak. A 3-as
krenngassei végállomásán járunk, a végállomási hurokvágány egy háztömb körül
van. Esténként és vasárnap a 3-as és 4-es nem jár, olyankor önálló
szakaszaikon a 13-assal lehet utazni. |