Graz villamosai
(I. rész)

Mint ahogy azt már a szombathelyi oldalon említettem, május 10-én átugrottam Grazba. 266 ezer lakójával Ausztria második legnépesebb városa, helyi tömegközlekedését villamosok és buszok látják el.

Már kora hajnalban elindultam, Szentgotthárdig GYSEV-vel utaztam, ott pedig ez az ÖBB-s Siemens Desiro fogadott, így az a furcsa helyzet állt elő, hogy eddig még csak osztrák példánnyal utaztam, MÁV-ossal nem. A MÁV menetrendben meghirdetettel ellentétben a legtöbb vonat innen csak Fehringig közlekedik, onnan egy Herkules (ÖBB 2016-os sorozat) vontatta ingavonattal utaztam tovább a stájer központba.

 

Graz főpályaudvara előtt található egy közös helyi-távolsági autóbuszállomás.

 

Villamosokkal azonban már egy ideje nem találkozhatunk itt a felszínen: korábban az 1-es és 7-es a pályaudvartól néhány utcányira haladt el, a 3-as és a 6-os az állomás előtti téren fordult. A közelmúltban, 2012. november 26-án azonban átadták ezt a rövid földalatti szakaszt, így már mind a négy viszonylattal elérhető a vasút.

 

Meg kell hagyni kényelmes, tágas, világos megálló épült. A helyi közösségi közlekedést egyébként a Holding Grazba tartozó Graz Linien üzemelteti.

 

Mivel a 3-as és 7-es viszonylatokat is átvezették az új alagúton, azok a pályaudvar másik oldalától nem messze, a Laudongassén egy új hurokvégállomást kaptak, így a villamoshálózat egy rövid, egymegállós új szakasszal is bővült.

Ezután a Wagner-Biro Strasse nevű megállónál fotóztam és akkor vegyük sorra a járműtípusokat: a legrégebbi típus a többek között Bécsből és Miskolcról is ismert, a világhírű német Düwag gyár licensze alapján Ausztriában gyártott SGP/Lohner villamos, ami jobboldalt látható. Később jobb fotó is készült, majd ott írok róla.

 

Előbbinek korszerűbb, ráncfelvarrt változata a Düwag GT8-as „mannheimi típus”. 1978-ban tíz darab (501-510), licensz alapján az SGP-ben gyártott kocsi állt forgalomba, majd 1989-1994 között további tizenhét (521-537), 1971-73-as évjáratú, eredeti Düwag gyártású villamost vásároltak a németországi Duisburgból. Nagy részük még forgalomban van, de az új járművek érkezésével selejtezésük napirenden van.

Lássunk egy reklámmentes kocsit is.

 

A Düwag villamosok következő generációja az M széria volt (M6-hattengelyes, M8-nyolctengelyes), 1986-87-ben tizenkét darab (601-612), SGP által gyártott példány állt forgalomba. Eredetileg csak hattengelyesek voltak, de 1999-ben alacsonypadlós középrészt kaptak.

 

2000-2001-ben 18 darab Bombardier Cityrunner állt forgalomba (651-668), ezek voltak a város első, teljes hosszában alacsonypadlós villamosai. Nekem mind kívülről, mind belülről megtetszettek, kényelmes, dinamikus járművek.

Azonban már ezek sem a legkorszerűbbek, …

… ugyanis 2009-ben 201-es pályaszámmal állt forgalomba az első Stadler Variobahn. Beszerzésük folyamatos, ha minden igaz, 2015-ig 45 darabosra fejlesztik a flottát.

 

Itt található a 3-as számú remíz (üzemszerűen már csak kettőt használnak, a másik a belváros közelében van), délután elég jól lehetett volna a kerítésen kívülről fotózni, de végül úgy alakult, hogy nem tértem vissza.

Alte Poststrassénél ágazik szét az 1-es és a 7-es. Utóbbi a város legsűrűbb járata, munkanap 5-6 perces követéssel.

 

A háttérben lévő hegyek és a reklámok miatt változatos színű Cityrunnerek hálás fotótémák voltak.

Az 1-es eggenbergi kórházi végállomásán járunk, ide 1989 szeptembere óta járnak villamosok, azelőtt egy megállóval korábban volt a végállomás.

Konkrétan Alt-Eggenbergnél, ahová az egykori villamos végállomást nem nagyon tudtam odaképzelni, ellenben hangulatos fotókat készíthettem.

 

604 és 529 útban a külső végállomás felé.

És az 529-es visszafelé. Az ív és a háttérben a hegy nagyon jó fotótéma volt, a 604-esről is készült ilyen kép, de az nem sikerült jól egy ellenkező irányba közlekedő autó miatt. Ott ezért bosszankodtam kicsit, utólag már nem bánom: ha az a fotó sikerül, nem vártam volna még egy villamost, pedig ez a GT8-as szebb, mint az újabb kocka dizájn.

Persze nagy baj azzal sincs, főleg ilyen háttér előtt.

 

 

Búcsút intettem Eggenbergnek és a belvárosba mentem. A grazi villamoshálózat csillag rendszerű, a különböző irányokból jövő tuják a belvárosban találkoznak, a képen látható Hauptplatz (Fő tér) és Jakominiplatz közötti szakaszt este és vasárnap kivételével az összes viszonylat érinti, így a villamosok gyakorlatilag folyamatosan jönnek.

Egy megállóval feljebb mentem Andritz felé, ahová a 4-es és az 5-ös jár 10-10 percenként, összehangolva.

 

 

A villamosok itt egy rövid szakaszon a Mur folyó partján mennek, egy megállóval odébb van a sikló végállomása, sajnos annak kipróbálása most kimaradt.

 

A Südtiroler Platznál az állomás felől jövő villamosok át is haladnak a folyó felett. Tetszett a változatosság, a reklámok miatt gyakorlatilag nem láttam két egyforma színű Cityrunnert.

 

És itt sikerült normálisan elkapni a legrégebbi villamosok egyikét is: a Düwag licensz alapján gyártott hattengelyes Lohner/SGP E1-esek 1963-65-ben álltak forgalomba 261-283 pályaszámokon. 1997-98-ban négy kocsit átépítettek nyolctengelyessé, egy ajtó nélküli középrész befüggesztésével, ezek az 581-584 pályaszámokat kapták, ezek egyik példányát láthatjuk a képen. A 4-es, 5-ös, 6-os vonalak hosszabbítása miatti többlet járműigény kielégítésére 2007-ben további három E1-es érkezett Bécsből (291-293). Jelenleg a típusból már csak alig néhány van forgalomba, én például csak ezzel az egy példánnyal találkoztam egész nap, igaz többször is.

Grazban rengeteg a biciklis, és ennek megfelelően bicikli utak is bőven vannak.

 

A 3-as krenngassei végállomásán járunk, a végállomási hurokvágány egy háztömb körül van. Esténként és vasárnap a 3-as és 4-es nem jár, olyankor önálló szakaszaikon a 13-assal lehet utazni.

Következő oldal

Főoldal