Szentendrei múzeum, 2012

Augusztusban, hat év után ismét eljutottam a BKV Városi Közlekedési Múzeumába, mely Szentendrén, egy használaton kívüli HÉV kocsiszínben várja az érdeklődőket 1992 óta. Ma, az internet korában, amikor a kiállított képek nagy részét bármikor láthatja az ember, és a bemutatott járművek is csak néhány kattintásnyira vannak, talán már nem olyan izgalmas ez a múzeum, mint korábban (például 2001-ben, 10 éves fejjel), de azért még ma is nagyon kellemes, hangulatos végigsétálni a termeken, kicsit leülni a buszokon, villamosokon.

 

Az Ikarus 180-as sajnos most nem volt bent, így viszont több hely volt, nem álltak szűkösen a buszok, végre az 556-ost is normálisan lefotózhattam. Budapesten 1964 és 1972 között 274 darab állt forgalomba, Miskolcon ez a típus nem közlekedett.

 

Az utasteret fotóztam már párszor, ez most is megtörtént.

A nem túl bonyolult műszerfal.

A Rába Tr. 3,5-öst is jobban lehetett most fotózni. Ez a típus volt az első hazai, alváz nélküli, önhordó szerkezetű busz.

Az 1800/1900-as évek fordulóján több kisebb cég mellett két nagy társaság, a korábban a lóvasutat üzemeltető, barna színű villamosokkal járó Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) és a Budapesti Villamos Városi Vasút (BVVV) sárga kocsijai látták el a forgalmat. A két cég egyesítésekor alakult ki a ma is ismert festés: a villamosok színe sárga, a BKVT-re pedig az ablak alatti barna csík emlékeztet. A képen a BKVT 418-as pályaszámú, D típusú kocsija.

 

Két acélvázasított villamos. Miskolcon 1958 és 1962 között 12 kocsit acélvázasítottak (40-51) hasonló kinézettel, az utolsókat 1977-ben selejtezték. A 40-es és a 45-ös megmaradt üzemi célokra, a 40-es még ma is a telep végében rohad (de jó nosztalgia villamos lehetne belőle!). A képen persze budapesti járművek láthatók, de én azért mégiscsak miskolci vagyok.

Na, ez a gép viszont tényleg miskolci: 1910-ben állt forgalomba 62-es pályaszámmal a Miskolcz-Diósgyőri Helyiérdekű Vasúton, 1940-ben számozták át 72-esre, 1975-ben, 65 évi üzem után selejtezte a Miskolci Közlekedési Vállalat.  1981-ben az MKV felújította, a ’80-as években Miskolcon közlekedett nosztalgiajáratként, majd 1992-ben került ide.

 

Ez a két pótkocsi Budapesten kezdte, 1959/60-ban kerültek Miskolcra, 1975-77 között kerültek selejtezésre. Ilyen festéssel eredetileg nem közlekedtek, viszont így jobban illenek a 72-eshez.

És még mindig nincs vége a miskolci járműveknek: itt van ugye a 147-es bengáli is, de az most nagyon be volt szorítva, nem tudtam fotózni (amúgy is van már róla képem korábbról). Az M2-es 1953 és 1998 között hóseprőként szolgálta a várost. Nem volt önjáró, egy másik villamoskocsinak kellett vontatnia. Jelenleg a hó eltakarítása az M5-ös feladata.

A BKV és az Ikarus 1988-ban készítette el a 3750-es pályaszámú Hungaroplan kísérleti villamost, de pénzügyi nehézségek miatt sorozatgyártásra nem került sor. A villamos sok alkatrésze ismerős lehet az ipari csuklósokból és az Ikarus buszokból. Prototípus volta miatt a rendelkezésre állása elég alacsony volt, 2007-ben selejtezték. Érdekes, hogy amikor legutóbb itt jártam, ez a kocsi még vígan szállította az utasokat a 30A viszonylaton, sajnos arról lemaradtam, hogy forgalomban is megörökíthessem és utazhassak vele.

Emlék a szombathelyi villamosközlekedésről. A vasi megyeszékhelyen 1897 és 1974 között üzemelt az egyvágányú vonal, „kihasználatlanság” miatt szűntették meg. Érdekes, hogy 2006-ban az összes szombathelyi busz vonalon mindössze kétszer annyi utas volt, mint a villamoson az utolsó előtti évben (és nem lennék meglepődve, ha az elmúlt hat évben az esztelen járatritkítások miatt a Vasi Volán helyi utasainak száma a felére csökkent volna). Ha minden igaz, a Microsoft Train Simulatorhoz el fog készülni a vonal, így legalább virtuálisan újraindul a közlekedés.

 

Egy frissen felújított jármű. A növekvő utasszám miatt 1954-ben pótkocsis autóbuszok álltak forgalomba a Fővárosi Autóbuszüzemnél. A közlekedés nehézkes volt, hamarosan inkább a csuklós buszok irányába mozdultak el, a pótkocsikat átvette a trolit is üzemeltető Fővárosi Villamosvasút, illetve újabb példányokat is rendeltek. Az Általános Mechanikai Gépgyárban gyártott pótkocsikat Ikarus 60T-k húzták, az 59 darab jármű a 75-ösön közlekedett 1968-ig. Ezen kívül még két másik troli, egy ZIU 5-ös és a 260T is a múzeumban található, de azok most nagyon be voltak szorítva.

Szegeden ugyan felújítás alatt van egy Ikarus 60T is, de a két jármű nem fog összekapcsolva közlekedni: eredetileg se minden kocsi volt alkalmas pótkocsi vontatására, a megmaradt példány pont ilyen.

A DL41-es HÉV dízelmozdony.

Egy acélvázas kocsiból átalakított síncsiszoló.

 

Legutóbbi látogatásomkor még az UV-k is forgalomban voltak. Egyébként nagyon helyes, hogy újabban egy járműtípus selejtezése után a megőrzésre kijelölt jármű nem valamelyik telephely szélén rohad, és várja, hogy egyszer, sok pénzért talán majd felújítják, hanem azonnal kiállítják.

A Ganz számos nagyvasúti, villamos és HÉV járművet gyártott, metróból viszont csak két prototípus szerelvényt. Az ’50-es években épített P1-P2 próbavonat már nincs meg, az 1986-ra elkészült G2-es, hat kocsis szerelvény öt kocsija azonban még a Kőér utcai járműtelepen áll, a 400-as motorkocsi pedig itt, Szentendrén. 1991-ben állt utasforgalomba a 3-as vonalon, a szovjet szerelvényektől korszerűbb, utasbarátabb volt, viszont prototípus lévén nehéz és drága volt az üzemben tartása, sok probléma volt vele, ezért a ’90-es évek közepén leállították. A Ganz cég átalakulása (tönkretétele), valamint pénzügyi okok miatt a folytatásra nem került sor.

Bár sokan szeretnék már a Credo buszokat is forgalomból kivonva látni, ez a kép már nem a múzeumban készült, hanem a szentendrei buszállomáson.

 

A frissen, használtan forgalomba állított Volvo-Saffle 8500-as egyik példánya már Budán, a 128-as vonalon, a végállomás előtt nem sokkal.

Ez egy jó fotóhely, így egyértelmű, hogy vártam egy Ikarust is.

 

A nap végén még egy kis fogasozásra is jutott idő. Ezek a kocsik is megérettek már a cserére, de hát ez a BKV legtöbb járművéről elmondható.

Főoldal