Szeged új villamosvonala

Az elmúlt években a szegedi tömegközlekedés fejlődött a legjobban az országban. Már az európai uniós projekt előtt frissült a járműpark, megújultak pályaszakaszok, és ritkítás helyett járatsűrítések történtek. A 10-15 évvel ezelőtti állapotokkal össze sem lehet hasonlítani a jelenlegi szegedi villamos és trolibusz közlekedést. Sajnos a bíztató fejlődés a múlté, a választások után új vezető került a Szegedi Közlekedési Kft. élére, azóta járatritkítástól, feljelentésektől, az előző vezetésre való visszamutogatásról szól a szegedi sajtó, nyilvánvalóan politikai játszmáról van szó. A már elkezdett európai uniós fejlesztések közül néhány már ebben az érában fejeződött be, így az északi lakótelepeket kiszolgáló új, 2-es villamosvonal március 2-i átadása, illetve a vonalon közlekedő 9 darab PESA villamos megérkezése. Így négy év után ideje volt újra leutaznom a dél-alföldi városba.

Természetesen vonattal érkeztem, így a napijegy megvétele után bemelegítésként egy Tatra T6A2-es lett kilőve.

 

Ezután a Tarjáni vonalra mentem ki, konkrétan a Deák F. Gimnázium nevű megállóhoz. 2005. óta 18 darab (200-217) Tatra KT4-es állt forgalomba, ezeket az SZKT használtan vásárolta Németországból, de felújításra kerültek.

A Tatra T6A2-esek viszont újonnan érkeztek 1997-ben, összesen 13 darab. Mint látható, a 3-4-es vonalakon a két típus vegyesen jár.

 

A tarjáni szakaszon a két sínpár között lévő oszlopok miatt nehezebb fotózni, így a Budapesti körúti átjáróban próbálkoztam.

Menetrendkönyv vásárlás céljából elnéztem a Mars térre.

 

Két viszonylag régebbi jármű a Tisza Volán helyközi flottájából. A Partiscum Busz a Tisza Volán alvállalkozója.

Kívülről hasonlítanak egymásra, mégis nagy különbség van közöttük: az elől álló gép Volvo B10B-400 típusú, míg a hátul álló Székesfehérváron készült Volvo alvázra, licenc alapján.

Vissza a villamosokhoz: a 210-es KT4 a Kossuth Lajos sugárúton.

 

Rendkívül jó ötletnek tartom, hogy a buszok is a sínen mennek, és a villamosmegállókat használják. Csak persze ehhez megfelelő burkolat kell a sínek közé, és emiatt Szegeden is voltak problémák.

 

Mint már írtam, a KT4-esek felújítás után álltak forgalomba, ennek ellenére vannak különbségek a járművek között. Nekem személy szerint a körlámpás-ráncajtós kialakítás jobban tetszik.

 

A Tátrákon kívül az év első felében forgalomba állt kilenc darab (100-108) PESA 120Nb közlekedik még utasforgalomban, egyelőre csak a 2-es vonalon.

 

A többi villamoshoz hasonlóan ezek a járművek is egyirányú-egyoldali ajtósak.

A 2-es vonalon vegyesen jár mindegyik típus: PESA, KT4 és csatolt T6A2-es.

 

A 105-ös a Vásárhelyi utcánál, ahol a 2-es önálló szakasza kezdődik.

Korábban a 2-es és a 83-as busz szolgálta ki a környéket, a 2-es villamos megindulásával mindkettő megszűnt. A 2-es újszegedi szakaszán 72-es jelzéssel indult járat, Alsóvárosba pedig a 20-ast hosszabbították meg. Így a Rókusi körúton már csak a haránt irányú buszjáratok maradtak.

 

Új helyszín: Rókusi víztorony. A 2-es sajnos elég ritkán jár (főleg tanszünetben és hétvégén), és a közlekedés is nagyon lassú, többek között a sok jelzőlámpa miatt (mint Miskolcon).

A 100-as egész nap próbázott.

 

A T6-osokat kétféleképpen csatolják: vagy egy másik motorkocsival, vagy pedig a négy darab (950-953) B6A2D-M típusú pótkocsi valamelyikével. A pótkocsik érdekessége, hogy a T6-osok gyenge motorja miatt ezeket is felszerelték hajtással, vagyis tulajdonképpen csak annyiban különböznek a motorkocsiktól, hogy nincs bennük vezetőfülke.

Egy szép körlámpás KT4-es.

 

Két PESA.

 

És két csatolt szerelvény.

Újabb csatolt, de most a Rókus II. sz. Általános iskola megállónál. A középen lévő oszlopok miatt itt is csak a kereszteződésben lehetett fotózni.

Európa liget, végállomás. A 2-es, 83-as buszok végállomása egy kicsit messzebb volt, de azt a környéket kiszolgálják a trolik.

 

A visszafordulás ezen a kis erdős részen történik.

Próbáltam egy dombról fotózni, természetesen a belső vágányon jött villamos, a következőt meg nem volt türelmem megvárni.

A közelben két troli végállomás is van: az egyik a Vértói úton, ahonnan korábban az 5-ös, újabban a 9-es indul.

 

A másik végállomás a makkosházi, ahonnan a buszok nagy része a 2-es villamos miatt ki lett pucolva.

 

Ellenben a trolikkal, jelenleg két viszonylat is indul innen.

Csoportkép.

 

Átnéztem a Víztorony téri decentrumhoz is. Helyi buszokon kívül az algyői helyközi járatok is innen indulnak. Algyő korábban Szegedhez tartozott, akkor a 32-es helyi járat szolgálta ki a települést.

 

Uniós pénzből a 10-es busz vonalát trolisítják. A felső vezeték már elkészült, új járművek azonban még nincsenek, egyelőre minden második 9-es (19-es jelzéssel) a Lugas utca helyett ide közlekedik.

 

Ezek a gázüzemű Ikarusok a ’90-es évek végén készültek. Bár a formavilág nem sokat fejlődött, műszakilag, és a magaspadlót leszámítva az utasterük is viszonylag korszerű.

Közös villamos-troli-busz sáv a Tisza Lajos körúton.

 

És végül: két kép a 4-es villamos önálló szakaszáról. Innen visszasétáltam az állomásra, majd irány haza.

Főoldal