Nógrádi vonatozás

Június közepén az újabban (illetve már néhány éve) vasútbaráttá és fotóssá váló öcsémet elkísértem egy nógrádi kirándulásra, melynek célja elsősorban a Balassagyarmat környéki mellékvonalak megismerése és beutazása volt.

 

A fotózást Aszódon kezdtük, először két, Budapest-Hatvan vonalon közlekedő Flirt szerelvény került a fényképezők elé, balra a 13-as, jobbra az 58-as. Engem meglepett, hogy így reggel a Pest felől érkező vonatról is mennyien leszálltak, azt gondolná az ember, hogy ilyenkor ebben az irányban minimális a forgalom, mivel mindenki pont Pestre megy dolgozni, tanulni.

Az Eger felé közlekedő Szalajka hibrid IC is átrobogott az állomáson. IC-k hosszú évek után az idei menetrendtől közlekednek újra a hevesi megyeszékhelyre, kérdéses sikerrel, tekintve, hogy a főváros és Budapest közötti autóbusz közlekedés is elég sűrű.

Mi ezzel a Bz szerelvénnyel folytattuk utunkat Balassagyarmat felé a 78-as vonalon. Hangulatos vonal, de azért egy idő után meg lehet unni a Bz-vel való döcögést.

A szerelvény másik vége érdekesebb volt, ugyanis kifogtuk a 343-as Bz-t. Az első Studenkák 1977-ben érkeztek a MÁV-hoz, ennek 35. évfordulójára kapta vissza az eredeti, teljesen piros festést a motorkocsi. A kép Acsa-Erdőkürtön készült, keresztre várva.

 

Ez pedig már Balassagyarmat, a térség központja és vasúti csomópontja, ahonnan három irányban indulnak vonatok.

Az állomásépület mellett kiállított 377,092-es gőzös a régi szép időkről tanúskodik.

 

Található itt egy vontatási telep is, ahonnan egy-két kisebb dízelmozdonyon kívül csak Bz-ket adnak ki. E járművek Vácra, Aszódra és Ipolytarnócra járnak, valamint a 2007-ben megszűnt Diósjenő-Romhány vonalon is gyarmati Bz-k közlekedtek.

 

Kidöcögtünk Ipolytarnócra, ezen a vonalon csak szóló Bz jár, de az ki van használva. A vonal úgy tűnik, egyelőre megmenekült, ebben valószínűleg része van annak, hogy a sínek folytatódnak Szlovákia felé, bár ezt a személyszállításban nem használják ki, viszont akad némi teherforgalom.

A teherszállítást jellemzően a szlovák vasút jelenti, mivel van egy vonaluk, ami a domborzati viszonyok miatt csak magyarországi kerülővel közelíthető meg. Most azonban alaposan meglepődtünk, mert összetalálkoztunk az LTE magánvasút 909-es Herkulese által vontatott szerelvénnyel. Persze gyanús lehetett volna, hogy a vonatunkat Ipolytarnócon kitérőbe tették.

A Bz kb. egy órát pihent, mi addig visszagyalogoltunk Litkére. Itt már csak megállóhely van, de az állomásépület még áll, lakják.

 

Balassagyarmat előtt eggyel leszálltunk, konkrétan Őrhalomnál, itt is tudtunk lőni egy-két szép képet, hogy ne csak unalmas, állomási fotók legyenek.

 

A korai leszállást az tette lehetővé, hogy alig pár perccel később jött egy busz, amivel egyenesen Gyarmat új, 2007-ben átadott buszpályaudvarára érkeztünk. A létesítmény a város szélén épült a Tesco mellett, bár a belváros még így is közel van, és a buszjáratok továbbra is megállnak a város többi részén is.

Egy Volánbusztól használtan vásárolt 260-ast is sikerült elkapni.

 

Visszatértünk a vasútra, itt újra lefotóztuk a 342-est. Ellenben helyi járatos buszt sajnos nem sikerült fotózni, a közlekedés nem valami gyakori és a vonalhálózat rendkívül túl van bonyolítva.

Ez a szép hosszú Bz-kígyó már csak azt várta, hogy útnak indulhasson Vác felé.

Mi is vele tartottunk. Drégelypalánkra Balassagyarmat és Vác felől is azonos irányból érkeznek a sínek, így az irányváltás alatt volt idő egy fotóra.

Útközben volt némi műszaki probléma, így jelentős késéssel és kevesebb kocsival érkeztünk Vácra. Jó volt a nógrádi döcögés, de azért kicsit már kezdett elegem lenni a nem túl kényelmes, meleg, levegőtlen Bz-ből.

 

Vácon zajlott az élet, a népek épp jöttek haza Pestről, így nagy volt a forgalom és a tömeg az állomáson.

Aztán végre megjött a zónázó is, …

 

… amivel a 70-es vonal végéig, Szobig utaztunk, ami egyben határállomás is Szlovákia felé. A délutáni csúcs már kezdett befejeződni, így a feleslegessé váló, aznap már nem közlekedő szerelvények előrébb álltak. A jobboldalt, a csonkán álló vonat, ha minden igaz, egész hétvégén itt volt, és csak hétfő reggel állt újra munkába.

Ez a kép talán átad valamit az állomás hangulatából. A 70-es dunakanyari, Vác és Szob közötti szakasza nagyon tetszett.

 

Az állomás előtt a Volánbusz járatai csatlakoznak a vonatokhoz. Szerepük a ráhordás, párhuzamos közlekedés nincs, igaz nem is lenne értelme, mivel itt a vasút viszonylag színvonalasan szolgáltat.

Egy nemzetközi EuroCity, szlovák mozdonnyal az elején.

És a nap végén még egy hagyományos V43-ast is sikerült kifognunk.

Főoldal