Kora tavaszi képek

2007 után 2012. március elsején újra sikerült tönkretenni a miskolci tömegközlekedést. Elvileg 7%-os teljesítménycsökkentés történt, a valóságban viszont vonaltól és időszaktól függően nem ritkán 50%-os ritkítás lett. Az 1-es, 1A-s vonal gyakorlatilag használhatatlanná vált, elvileg a párhuzamos villamosközlekedés miatt, viszont a villamos nem lett gyakrabb, sőt hétvégén sokkal ritkább (vasárnap délelőtt a belvárosi szakaszon például feleannyi jár, mint eddig). Az ország egyik legnagyobb lakótelepét kiszolgáló 35-ös pedig vasárnap 20 percenként jár, olyan, mintha nem is lenne (bő egy éve még 10 percenként járt, kihasználtan). Bár történt egy két pozitív változás is vonalösszekötések képében, de már olyan ritkák a járatok, hogy az nem sokat ér. Ráadásul a menetrend továbbra is MVK-s: se nem ütemes, se nem egyenletes, továbbra sincsenek összehangolva a járatok (sokszor még az egy útvonalon, azonos követéssel közlekedők sem), továbbra is gazdaságtalan a hálózat (ahová és amikor nem kellene, sok járat van, ahová meg kéne, nincs elég). Persze már most, néhány hét elteltével látszik a sokkal üresebb buszokon, villamosokon, hogy nem fognak tudni 300 milliót megspórolni, újra öngólt rúgtak.

 

A 33-as megszűnt, helyette az amúgy a Szondy helyett a Tiszaira közlekedő 21-es tér be a Szövő-Gyár utcára. A 21-es eddigi útvonalán 21B jelzéssel indult egy új viszonylat munkanapokon. Ez kivételesen pozitív változás, a 21-es jobb kiszolgálást ad a környéknek és a 21-21B gyakrabban jár, mint eddig a 21-es. A képek az Üveggyárnál készültek.

Ez persze azt is jelenti, hogy a Wesselényi utcánál ezentúl a 21-es helyett a 21B-s áll meg.

A 21-es 2007 előtt is a Tiszairól indult, majd a megszűnt 101B-st pótlandó átkerült a végállomása a Szondi György utcára. Sokan követelték az eredeti végpont visszaállítását, „megoldásként” a 2011-es nyári menetrend bevezetése óta napi néhány, a menetrendben aláhúzott indulás a Szondi helyett a Tiszaira közlekedett, 21T jelzéssel. Március elseje után a T jelzés okafogyottá vált.

A 31-es megrövidült, ezentúl csak az Avas városközpontig közlekedik. Csúcson kívül valóban felesleges volt az egyetemre járnia, de a városközponti végállomás értelmetlen, ha már nem az egyetemre jár, tárja fel jobban a lakótelepet, több értelme lenne, ha például újra a III. ütembe járna. Szerintem azt mondanom sem kell, hogy a másfél évvel ezelőtti menetrendhez képest kb. feleannyi járat van, persze az is csoda, hogy egyáltalán még létezik a vonal.

A 19-es ezentúl (újra) nem érinti a DIGÉP-et (illetve hivatalosan már Diósgyőri Ipari Park), és az Újgyőri felé a komlóstetői lakótelep érintésével közlekedik. Ez azért „jó”, mert a 67-es ennek hatására meg lett ritkítva, így akik a lakótelepre mennek (és az utasok között nyilván azok vannak többen) kénytelenek kerülővel menni, ha pedig pont kifognak egy 67-est, a két viszonylat hangolása miatt az is perceket áll a Lomb utcai végállomásán, egy megállóval a lakótelep, a legtöbb utas célja előtt. Nem csoda, hogy gyorsan esett is egy hatalmasat az utasszám.

  

A rövid életű 38B-s betétjárat megszűnt, helyette az újra az Avas városközpontig közlekedő 34-es sűríti csúcsban 15 percesre a bodótetői közlekedést. Az EKG-859 homlokfala amúgy 2010 nyarán lett sárga-kék, korábban a BKV-nál használt színterv szerint volt festve.

Viszonylattábla. A 21-esen történt változások jóvoltából továbbra sem maradunk B-s jelzés nélkül.

A 12-es a 2007 előtti állapothoz hasonlóan újra az egyetemig közlekedik, ez persze azt is jelenti, hogy ritkább lett, viszont csuklós. Az első kép a Megyei kórháznál készült.

Még egy MAN NL, most a 24-esen, amit nem bántottak. Vasárnap van, hogy gyakrabban jár, mint az ország legnépesebb lakótelepére közlekedő 35-ös.

Átszerelés miatt előfordult, hogy egy-két körre csuklós is beugrott. 043 a Levente Vezér útnál.

A viszonylatot amúgy 2010-ben, egy ritkítás után szólósították, kezdetben nagy tömeg volt, de aztán természetesen zuhant egyet az utasszám, nem lennék meglepve, ha az árbevétel többet csökkent volna, mint amennyit a szólósítással spóroltak.

  

A 22-es megmaradt, jóval ritkábban, viszont a Villanyrendőrt már egyik viszonylat sem érinti.

A Szemere utcai végállomásnak és a belvárosi forgolódásnak semmi értelme nem volt, kár hogy öt évbe telt, mire az MVK is rájött.

Hétvégén a villamost is nagyon brutálisan megritkították (miközben az 1-1A is használhatatlan lett), a 2-es nem jár, csak az 1-es, az is ritkábban. A vasgyári hurokban meghirdették a 0-st, de vágányzár miatt hétvégente járt a 2-es (Diósgyőrbe VP), párszor volt villamospótló, majd az MVK rájött, hogy 0-1 utas miatt nincs értelme villamost közlekedtetni, a sok (de természetesen véletlenül sem hangolt) busszal be lehet menni, így a 0-s végül el sem indult.

Az előző kép hátterében már látható volt a Negyedik utcai telep, ahol a leselejtezett Lohner C3-as pótkocsik állnak.

 

Egyébként hiába az 1-es és 1A-s busz szétbarmolása, nem nőtt a villamos utasforgalma, sőt mintha csökkent volna. A villamosközlekedés amúgy így a felújítás után még a korábbinál is lassabb lett, részben a sokkal több, nagyon rosszul hangolt lámpa miatt.

A 21-es hétvégi, véletlenül sem ütemes 20-30 perces követése is szép. Miből tartana délelőtt is 20 percenként járatni, ha már a 33-as úgyis megszűnt.

Az Újgyőri átépítése miatt a csuklósok a 16-os és 68-as korábbi felszállóhelyén parkolnak. A 6-oson 40 perc a fordulóidő, hétvégén délelőtt három kocsi van rajta, vagyis járhatnának ütemesen, 20 percenként. De nem: már vagy 20 éve a követés 22-25 perc, a buszok meg a fél műszakban a végállomáson állnak.

  

Március 19. és április 7. között vágányzár volt Diósgyőr és Felső-Majláth között, a pár perces útvonalon szóló kocsik pörögtek a sofőrök nagy „örömére”.

A pótlás kivételesen színvonalasra sikerült, a villamoshoz hasonló gyakorisággal jártak, igaz itt is előfordult néha, hogy a pótló a villamos beérkezésekor elhúzott Diósgyőrből.

  

Bölcs utca.

Ezért volt vágányzár. Na meg a majláthi végállomás építése miatt.

Egyik délután a Kiliánban fotóztam, a 21-es mellett újabban 21B is van, na meg az 1A is itt fordul. Elsőnek AKD-541.

A Rábák újabban össze-vissza, szinte mindenhol feltűnnek.

Mint látható, a 21-es szóló lett, a 21B-s csuklós.

Az 1A-s utasforgalma a rövidítés miatt csökkent, de a villamoson nem lettek többen.

  

A 21B-n délután óránként három, a 21-esen két indulás van, tehát jó MVK „szabvány” szerint megint sikerült úgy csinálni, hogy ne lehessen jól hangolni.

Persze az 1-es és 1A-s is kemény: délután mindkettő 15 percenként jár, de a közös szakaszon nem 7-8 perc a követés, hanem 5-10.

Na, végre egy 280-as. A ritkítások miatt a közeljövőben már csak nagyon kevés marad belőlük.

Na, még egy Neoplan.

 

Ugorjunk le a főtérre.

AKD-530 az Olvasztár úton.

A 19-67 délután 10 percenként jár, ilyenkor tömeg van (illetve egyre inkább csak volt), majd van egy rövid időszak, amikor 6 percenként, ekkor meg üresen. Sokkal jobb lenne, ha egész délután inkább egyenletesen, mondjuk 8 percenként járna. Egyébként a 19-esen eddig sokan voltak, azóta már a lakótelepet is érinti, és mégis esett rajta az utasszám. Ez is jó példa, hogy milyen sokat tud majd „spórolni” az MVK a járatrikítással.

  

A 9-es a délután nagy részében félóránként jár (persze MVK-san, vagyis 25 és 35 perc között mindenféle követés szerepel, véletlenül sem ütemes), de délután négykor van olyan, hogy két járat között tíz perc van, persze az utasszám ezt nem indokolja. Akkor inkább járjon kicsit több ideig húszpercenként, ha legalább csúcsban egyenletesen, gyakrabban járna, lehet, az itt lakók is észrevennék, hogy van erre buszjárat, a jelenlegi, sokszor óránkénti követés (minden kör után fél óra állással az Újgyőrin) nem éppen utas vonzó. Egyébként nem is feltétlenül a ritkítás a baj, hanem az, hogy ennyiből sokkal jobbat is ki lehetne hozni, a hálózatban semmi rendszer nincs, mintha minden vonal menetrendjét más ember készítené, és nem tudná, hogy az övén kívül más viszonylat is létezik. Estig lehetne a példákat sorolni: az Avasról délután például a 29-esen és a 32-esen is hat indulás van óránként, vagyis járhatna 10-10 percenként, az Avas gerincén 5 percenként lenne közlekedés. Ehhez képest a 29-esnél 8 és 15 között össze-vissza mindenféle követés van, és véletlenül sincsenek összehangolva. Az egyetemre délelőtt húsz percenként jár a 12-es, a 22-esen is majdnem három indulás van ilyenkor, mégis rendszeresen húsz percig semmi, aztán egymás után a 12-es és a 22-es (persze úgy, hogy az előadás vége előtt egy-két perccel elmegy a busz, aztán amikor mindenki menne, húsz percig semmi). Vagy ami még gyönyörűbb: délután ötkor a 14H indulása a Repülőtérről: 00, 12, 24, 36, 48 (kivételesen pont ütemes), a vele nagyrészt párhuzamosan közlekedő 12-esen szintén 5 indulás van (vagyis átlag 12 perc, a közös szakaszon így tudnának 6 percenként járni). Ehhez képest a 12-es indulásai: 04, 11, 23, 44, 54 (van benne 8 és 20 perces követés is). Szerintem ez mindent elárul a miskolci menetrendkészítésről. Nemes gesztus, hogy az esélyegyenlőség jegyében az MVK értelmi fogyatékosokat alkalmaz, de lehet, nem a menetrendszerkesztést kellene rájuk bízni.

Főoldal