2012. nyár

A nyári menetrendváltás után kicsit optimistább lehetett az ember, hiszen végre sikerült valamennyire ütemessé és összehangolttá tenni a menetrendet. Erre való hivatkozással voltak azért további ritkítások, de sor került járatsűrítésre is. Szeptemberben aztán kiderült, hogy nincs nagy ok az örömködésre, további ritkítások (illetve sok járatnál a ritkább nyári menetrend megtartása) történtek. Az egyetemre közlekedő 12-es fordulószáma még a tavaszihoz képest is felére csökkent a délutáni csúcsban, miközben márciusban volt már egy 50%-os ritkítás egyik napról a másikra. A villamos szintén ritkult, pedig elvileg pont azért lett szétbarmolva az 1-es, 1A-s busz, hogy a villamos szerepét erősítsék, erre azt is elkezdték tönkretenni (ezért aztán volt értelme felújítani). Persze ez mind úgy van előadva, hogy utasbarát intézkedések, Miskolc közlekedése megújul, stb.

 

Június 16-tól üzemel Felső-Majláthon az új buszvégállomás, így az 5-ös, 15-ös, 69-es Diósgyőrből átköltözött. A megszűnő szakaszukról is készítettem néhány képet.

 

Alsó-Majláth. A 69-esen közlekedő 260-asban az utolsó nap már nem volt tábla, csak egy A4-es papír jelezte a viszonylatszámot. A 405-ös Plasmát is jól nézzétek meg, lehet, nem fogjuk már forgalomban látni, ez a kocsi ütközött a 204-es Tátrával a telep bejáratánál, július 24-én.

Az utolsó hónapokban a diósgyőri buszok a Nagy Lajos király útján fordultak.

 

Az elkészült végállomás. Azért van még munka hátra: a baloldalt látható „Bagolyvár” szerencsére nem lett elbontva, elvileg felújításra kerül, és benne kap majd helyet a bérletpénztár és a tartózkodó, talán még a diósgyőri rendőrőrs is ideköltözik.

Amíg ez nem történik meg, ez a konténer a járművezetők „otthona”.

Az utasok természetesen ezzel a változással is rosszul jártak, hiszen a városrész központja továbbra is Diósgyőr (boltok, iskolák, egyéb intézmények), ezentúl csak átszállással közelíthető meg. A 69-es különösen érdekes, hiszen majdnem annyi idő/km lenne, ha továbbra is Diósgyőrbe járna, ehhez képest a főútra kikanyarodáskor pont az ellenkező irányba, a városból kifelé viszi az utasokat, akik a villamosra való átszállás után újra megtehetik a távot. Magyarul Berekalja nagy részéről gyalog sokkal hamarabb le lehet érni, mint tömegközlekedéssel, természetesen az utasszám is ennek megfelelően alakult.

 

A végállomás nem nevezhető túlterheltnek, de néha egész komoly együttállások is előfordulnak. Ez konkrétan egyszerre négy buszt jelent, ami azért érdekes, mert az innen induló viszonylatokon egyszerre maximum öt kocsi jár. A 69-es a legkeményebb: délután 15 percenként jár, a fordulóidő 10 perc, és két kocsi van rajta. Nyáron amúgy elég komoly közelségbe került a 9-es és 69-es évtizedek óta tervezett összekötése, sajnos erre pénzügyi okok miatt (?) nem került sor, lehet várni kell még néhány évtizedet/századot.

Ezt se nagyon érteni: elég komoly útátjárót sikerült készíteni (pl. a nagy forgalmú perecesi elágazásnál csak sima aszfalt van a sínek között), ráadásul nem is használják, a buszok a hátsó bejáraton keresztül közlekednek.

A 204-es a LÁEV telep mellett. Nem tudom fog-e épülni megálló a kisvasútnak.

 

Műfüves pálya Alsó-Majláthon. Szerintem nagyon jól mutat, kár, hogy csak egy megállón keresztül.

A keskeny rész Diósgyőrnél, ahol befelé az autókkal osztozkodik a villamos.

Utána viszont kifejezetten széles terület áll rendelkezésre. Szerintem sokkal jobb így a városrész, már csak az üres területet kellene beparkosítani.

 

Ez a rész két és fél éve még egészen máshogy nézett ki. Szerintem előnyére változott.

Újabb képek a műfüves részről, most borúsabb időben.

Egy piros Tatra felfelé.

Majd a másik is (Bölcs utca).

Majd Alsó-Majláthon összetalálkoznak (hányadik képem már, amin a két piros Tatra együtt szerepel, pedig nem szoktam erre vadászni).

 

Majd az elsőnek látott újra elhúz (=20-30 km/h) mellettünk, immár befelé.

Ez a Tatra kikerült a szamárpadba, helyett az Újgyőri piaci delta harmadik ágába. A központi telephely felújítása miatt, ha jól tudom a napi vizsgákat az itt lévő, ideiglenes kocsiszínben tartják, és a helyhiány miatt néhány jármű is ide lett „kiutálva” (mindig másik).

 

A régi szép időkre emlékeztető kihasználtság a Tisza pályaudvari végállomás tárolóján. Persze régen nagyobb arányban álltak itt Ikarusok, manapság már a kettő is jónak számít.

A 8-as busz már tavaly nyár óta ismét az eredeti útvonalán jár, én most szántam rá magam, hogy ezt dokumentáljam. Az időjárás sajnos nem kedvezett, abban a pillanatban, hogy feltűnt ez a Neoplan, eltűnt a nap.

 

Két kép a Keleti iparterület nevű megálló környékén. A 8-as még csúcsidőben is elég ritkán jár, igaz, két fotó között van mód másfajta időtöltésre is, én inkább nem éltem a lehetőséggel (aki ismeri a környéket, tudja, mire gondolok).

 

Két kép az Üveggyárnál, ami nem rég még a 33-as területe volt, igaz még régebben pedig szintén a 21-esé.

Tök jó volt, hogy szinte csak Ikarus 260-asok jöttek, az 530-as például a Szövő utcánál lett megörökítve. És akkor egy kis történelemóra: az első járat, ami a környéket érintette, a 9-es volt az ’50-es évektől a Városháztér- Nehézszerszámgépgyár (ma Tatárdomb) útvonalon. Az 1966-os átszervezéskor a frissen kialakított Marx téri (Újgyőri főtér) csomópont lett a járat végállomása, vélhetően ekkor indult meg a 21-es a Tiszai pu. és a Marx tér között, ezeket az utcákat (és a Vasgyárat) is érintve. 1974-ben a Tatárdombig, ’76-ban az Iván utcáig (a megszűnt 4-es villamost pótló szintén megszűnő 9Y-ost pótlandó), egy évvel később pedig a Kandóig hosszabbodott (a 2007 óta való variálásokat most hagyjuk). 1984-ben cseréltek az időközben megindult 33-assal, azóta a 21-es a Wesselényi utcai megállón át, a 33-as pedig az Üveggyár környéki utcákon közlekedett, egészen márciusig.

A 21-21B amúgy munkanap elég jó szolgáltatást nyújt, a hétvége azonban siralmas, csak a 21-es jár, ráadásul újabban az is szombat délelőtt kivételével 30 percenként. 2007 előtt a nem épp frekventált vonalnak számító 39-es is 20 percenként járt hétvégén (és akkor még ott volt a 101B-s, 21-es és 33-as is), tehát a jelenlegi félórás követés a Szinva-parton több, mint szánalmas.

Az átépített Petőfi utcán december 20. óta közlekedik a 21-es, előtte a Szinva másik oldalán, a Geró utcán haladt forgalom (az most az ellenkező irányban egyirányú). A befelé haladó buszok továbbra is a Meggyesalján közlekednek.

Egy 38-ason közlekedő Plasma a Vologdánál.

 

Az Árok utcán 2006. április 5. óta van buszközlekedés, a 11-es tér be erre a pár megállóra a Bábonyi-bérc felé. Az első hetekben a Sellő utcai megállónál lévő mellékutcákban történt a visszafordulás, majd hamarosan kialakításra került ez a murvás forduló. Mivel nemrég, néhány év késéssel felmerült az aszfaltozása, gyorsan készítettem két fotót.

A 20-as busz március elseje óta közlekedik hajnalban, este, és hétvégén a 2-es és 12-es összevonásaként, végre ilyet is fotóztam.

Háttérben az éppen kulturális célokra átépülő, volt egyetemi hőközpont. A 14H-s és a 20-as is be lett sűrítve 15 percesre szombat délelőtt, ez jó pont. Vasárnap délután viszont maradt a 20 percezés, a tapolcai turistaforgalom miatt így jó időben tömeg volt, ez már kevésbé jó.

 

Még egy 20-as a kollégiumoknál.

Egy 34-es az Ifjúság útján: március 1. óta normális látvány.

 

A 31-es pedig már elég rég, 1980 óta törzsvendégnek számít itt. Igaz, az ez utáni útvonala változott már párszor, jelenleg épphogy csak felmegy az Avasra. Igaz most ennek is örülni kell, tavaly ilyenkor a tervek arról szóltak, hogy csak reggel és délután közlekedne a járat, és az Avast egy nagy hurokban körbejárva (úgy, mint most a 34-es, az a viszonylat akkor még nem volt tervben) érintette volna.

Az Auchan járat január 16. óta járt az Avas kilátóhoz. Mint köztudott, a Cora áruházakat ezentúl az Auchan üzemelteti, az Ingyenes Cora járat szeptember elsejétől Auchan 2 néven közlekedik, változatlan útvonallal. Mivel semmi értelme nem lenne, hogy a másik Auchan busz is ide járjon, az eddigi viszonylat Auchan 1 néven az Újgyőri főtértől jár az eredeti áruházig.

 

Másnap is a 694-esre vadászva mentem fel a Leszih utcához, de előtte még „bemelegítettem”.

 

Végül csak jött az Ikarus is. Ez a kocsi amúgy tavaly nyár óta a viszonylat törzskocsija, és valószínűleg még jó ideig az is marad.

Főoldal